onsdag 7. mars 2012

Forsørgerplikt eller ikke?


I dag sies det at samboere og gifte skal ha samme rettigheter (og plikter). Noe sier meg at vi ikke er helt i mål når det gjelder like rettigheter likevel. Jeg klør meg litt oppgitt i hodet, mens jeg prøver å forstå det som oppfattes som ulike regler når det gjelder forsørgerplikt hos Lånekassen, NAV og skatteetaten. Som samboerpar med barn og bare én inntekt gjennom tre års studier, går disse ulikhetene naturligvis ikke i vår favør.

Hos Lånekassen og NAV er det vår sammenlagte inntekt som legges til grunn, enten vi er samboere eller gift. Det betyr at jeg ikke kan motta forsørgerstipend under utdanning hos Lånekassen, selv om jeg ikke har noen inntekt. Tilsvarende har heller ikke NAV noen støtteordninger for småbarnsforeldre der den ene studerer eller har begrenset inntekt, så lenge samboeren har jobb med "normal" inntekt. Dette må vel forstås slik at samboere med felles barn har forsørgerplikt ovenfor hverandre. (Hos NAV gjelder dette så vidt jeg har forstått også de som kun har særkullsbarn, og ingen felles barn. Der har man altså ikke bare forsørgerplikt ovenfor hverandre og felles barn, men også for hverandres barn.)

I følge skatteetaten har samboere med felles barn ikke forsørgerplikt ovenfor hverandre, og kan dermed ikke lignes i skatteklasse 2, slik ektefeller kan. (Er man samboere med bare særkullsbarn derimot, kan man lignes i skatteklasse 2, fordi man regnes som eneforsørger for sine barn. Dette stemmer vel heller ikke med praksis hos NAV).

Jeg mister altså muligheten til å få forsørgerstipend hos Lånekassen og evt. støtteordninger hos NAV fordi vi som samboere skal forsørge hverandre. Samtidig fratas vi muligheten til felles ligning og endring av skatteklasse, med de ekstra fradragene osv. dette ville medføre - fordi vi som samboere ikke må forsørge hverandre. Dette medfører at samboerpar med felles barn kommer dårligere ut av det økonomisk, enn et gift par i samme situasjon ville ha gjort. Burde ikke denne skjevheten fanges opp og rettes opp et eller annet sted? Jeg bare spør...



3 kommentarer:

  1. Dette er veldig interessant. Skal si i fra hvis jeg finner ut noe mer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Arne Valen. Takk for tilbakemelding. Ja, si gjerne ifra hvis du finner ut noe vedr. dette. Tusen takk :-)

      Slett
  2. Det som er så merkelig er at unge mennesker ofte blir spurt av NAV om ikke foreldre kan hjelpe dem med økonomien. Trenger ikke å være advokat for vite at foreldre har bare forsørgerplikt til ungene blir 18 år .Virker som NAV lager sine egen regler.

    SvarSlett