tirsdag 18. desember 2012

Nissetrollejente

Emilie er vanligvis veldig rolig og flink til å gjøre som vi sier. Det er nesten lett å glemme at hun bare er 3 år noen ganger. Vi kan plassere hennes egen julegave ved siden av henne, og si at hun ikke må se i posen. Da gjør hun ikke det. Hvis vi sier at hun ikke skal begynne å spise ennå, så venter hun til vi sier ifra. Sier vi at kniven er skarp, eller kaffekoppen er varm, så rører hun ikke.

MEN når det kommer til sminke - og særlig rosa leppestift - da klarer hun bare ikke å styre seg. Flere ganger har vi kommet over henne med ansiktet fullt av rosa leppestift. Ikke sånn at hun oppsøker fristelsen for å gjøre rampestreker. Men hvis sminkemappa tilfeldigvis står der, klarer hun rett og slett ikke å motstå fristelsen. Også angrer hun sånn, og blir så lei seg når hun blir oppdaget.

I dag skulle hun på nissefest på barnehagen. Hun hadde pen strikket julekjole på seg, fletter med røde sløyfer, nisselue og røde sko. I tillegg hadde jeg sminket henne med røde kinn og små fregner, som en søt liten nissejente. Vi var klare til å dra på barnehagen, og jeg skulle bare hente noen ullstrømper til henne. Da ble fristelsen for stor for den søte, lille nissejenta. Teatersminken sto på bordet rett ved siden av henne, og da jeg kom tilbake noen sekunder etterpå var ansiktet fullt av svarte streker. Hun skulle jo bare sminke litt flere fregner... Min søte lille nissetrollejente. Takk og lov for god sminkefjerner.

Fra søt nissejente til nissetrollejente på 1-2-3... :)


2 kommentarer:

  1. Så fin hun er. På alle måter. Også med trollfregner synes jeg.

    SvarSlett
  2. Det synes jeg også. Nesten litt godt at hun gjør litt rampestreker innimellom også. :-)

    SvarSlett