torsdag 30. juli 2015

En ny start

Desember 2013 var forrige gang jeg skrev et innlegg på bloggen min. Jeg innså vel etter hvert at det er begrenset hvor interessant det er for andre å lese mine "dagbok-innlegg" i lengden, og manglet de store interesseområdene å skrive interessante innlegg om. Nå kunne jeg jo komme med en lang utredning om alt som har skjedd siden sist, men jeg tror heller bare vi starter på "scratch" - en ny start...

Og det er nettopp "en ny start" som er årsaken til at jeg sitter her og skriver på bloggen min igjen. Etter et år hvor jeg føler at karriere, trening, privatliv og veldig mye annet har stått litt på stedet hvil, er det nå på tide med en ny start. Arbeidsmessig har det siste året (fra august i fjor, som er starten på Mary Kay-året) ikke vært preget av så mange voldsomme topper, og heller ikke kraftige daler. Ganske stille og rolig, i grunn. Jeg kvalifiserte meg som frittstående Sales Director i fjor våres, og siden har utviklingen gått ganske sakte.

Etter en vårsesong hvor lysten på å få til noe mer virkelig har begynt å boble, har jeg nå tatt en stor beslutning. I år skal det skje, alt det jeg ikke fikk somlet meg til å sette i gang i fjor. Og det hele starter med brask og bram, med en skikkelig HELVETESUKE jfr. Erik Bertrand Larssen i august. Poenget er å skape et moment, en ordentlig "PANG-endring", og få smelt på plass noen nye og bedre vaner både jobbmessig på privat.

I sommer har jeg lest Bertrands bok "Helvetesuka - 7 dager som forandrer livet ditt". Selve helvetesuka mi starter 24. august, og ukene fram til det skal det jobbes som vanlig, samtidig som at helvetesuka skal forberedes. For å få mest mulig ut av helvetesuka, er nemlig forberedelsene nesten like viktige som selve uka.

En helvetesuke høres jo unektelig litt skummelt ut, og i hvert fall ikke særlig hyggelig. Men jeg må innrømme at jeg gleder meg. Jeg gleder meg til forberedelsene, og evt. "aha-opplevelser" som dukker opp. Jeg gleder meg til selve helvetesuka også. Det å pushe meg selv skikkelig. Se hva jeg faktisk kan få gjort, og hvor mye jeg faktisk tåler, tøye strikken og utfordre meg selv. Jeg har en stor mistanke om at jeg har veldig mye å gå på. Og jeg gleder meg til fortsettelsen etter helvetesuka. En ny hverdag. Nye rutiner, nye mål og drømmer. En bedre Tonje, rett og slett.

Tanken er å bruke bloggen litt til dette. Først og fremst for min egen del - de målene og planene jeg legger blir så mye mer bindende når jeg deler dem med alle. Jeg kan ikke bare snike meg unna, og tenke at "det er det jo ingen som vet". Kanskje hjelper det å få oppmuntring, skryt eller et "spark i baken" underveis fra dere som leser dette. Og kanskje kan det også motivere noen andre til å ta sin egen helvetesuke? Eller å ta små eller store grep om sitt eget liv.

Det er jo vi som er sjefen over våre egne liv. Vi må bare få somlet oss ut av den litt treige komfortsonen vår og gå for våre drømmer. Ta styringen over våre liv.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar