mandag 27. desember 2010

Glade jul

Nå er de store juledagene over, og vi har hatt noen kjempekoselige dager, med masse familie, god mat og drikke. Emilies "første" jul (ja, for den aller første julen var hun jo bare noen mnd) tilbragte hun med opp til 40 i feber.

Hun var litt mer stille enn vanlig, og hadde litt dårligere matlyst, men ellers virker det som at hun har kost seg, hun også. Hun er jo veldig glad i å sitte og spise (både lenge og vel), og jo flere vi er samlet rundt bordet, jo bedre. Julegaver har hun derimot ikke vært noe særlig interessert i, så mammaen og pappaen har fått lov til å åpne ekstra mange gaver i år. Det retter seg nok neste jul, tenker jeg. 

Lille julaften pyntet vi juletreet og hadde en koselig kveld, med diverse forberedelser til dagen etter.

Julaften hadde vi huset fullt. Mamma og pappa, bestefar, farmor og farfar, tante Unni, svigermor, Kristian, Emilie og jeg. Julaftenmenyen besto naturligvis av pinnekjøtt, poteter og "rabbestappe", med mammas karamellpudding og tantes fruktsalat til dessert. Da fruktsalaten kom på bordet, våknet Emilie til liv også, og hun spiste med begge hendene, og ropte ut "nam-nam" for hver eneste munnfull.

Det er kun pinnekjøtt som gjelder som julemiddag, spør dere meg. Noe av det første jeg spurte Kristian om da vi traff hverandre, var hva han spiser til jul. Hadde svaret vært noe annet enn pinnekjøtt, vet jeg ikke helt om vi ville ha sittet her i dag. ;-)

Første juledag kom svigerfar, bonussvigermor og den unge svigerinna mi på pinnekjøttrestemidag. Det var veldig koselig. Morsomt å se hvor glad Emilie er i tante Siri'n sin.

Den årlige annenjuledagslunsjen med hos foreldrene mine, med hele "tjukke slekta", fant selvfølgelig sted annen juledag. Der var det masse god julemat (ribbe, kalkun, fenalår, sild, oster, laks, egg, pølser, medisterkaker, karamellpudding, riskrem osv osv), og vi kunne sikkert sittet rundt bordet og spist fremdeles, hvis det hadde passet seg sånn. Emilie var endelig feberfri, og storkoste seg rundt bordet. Spiste mat, lo og tullet og nøt all oppmerksomheten.

Det har vært en kjempekoselig julefeiring. Juleelsker som jeg er, må jeg innrømme at jeg lider av et lett anfall av PJD (post-jul-depresjon) i dag. Men det er nå litt deilig å bare sitte inne med beina på bordet, loffebukse og kaffe og kose meg med den lille familien min og det julepyntede huset også.





Veldig konsentrert. Emilies første juletrepynting.


Emilie og pappa tumler rundt og pynter.




Bordet ferdig dekket på julaften. 









Sliten og febersyk Emilie på sin nye, rosa plingelingbil.









Lille, tøffe snufs tegner.



 




Legoen må også testes ut. Forstår ikke helt prinsippet ennå, men det kommer. :)








Feberfri, med laks og egg på tallerkenen og masse oppmerksomhet på annen juledagsselskap hos "bestemor og bestefar". Her spises det så hodepynten snurrer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar