fredag 14. januar 2011

Ferdigmat

I dag snublet jeg over denne artikkelen om ferdigmat: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article639574.ece

Etter at Emilie begynte å spise fast føde, begynte jeg å interessere meg veldig for den maten vi spiser, og hva den faktisk inneholder. Jeg har blitt ganske overrasket en del ganger. F.eks. barnegrøt med ingredienslister lange som vonde år, hvor man må halvveis ned i lista før man finner noe som egentlig har noe med grøt å gjøre, og hvor man ikke vet hva store deler av ingrediensene er. Jeg har blitt overrasket over hvor mye mat som er tilsatt sukker, som man egentlig ikke tenker på som "sukkermat". Saltinnhold, E-stoffer og konserveringsmidler. Fisk som tilsettes både fiskeavskjær, vann og fosfat. Skinke på pizza, som egentlig ikke er skinke, men kjøtt som er fylt med hvetestivelse, vann og soyaprotein (hva nå det betyr), og egentlig bare er 40 % kjøtt. Grønnsakssupper som nesten ikke inneholder grønnsaker. Den "barnevennlige" leverposteien (den med gutt på), viser seg å være den minst barnevennlige og sunne, og inneholder både sukker og mye fett. Prim inneholder 10 % sukker og yoghurt er nesten like ille.

Nå er jeg faktisk ikke fanatisk, altså, selv om jeg kanskje er over middels interessert. Vi spiser pizza og taco, hamburgere, fast food, frossenmat og ferdigmat vi også. Noen ganger har jeg verken tid eller ork til å lage middag, og andre ganger har vi rett og slett lyst på noe lettvint. Det skjer ofte at det er jeg som maser om å bestille pizza. Likevel må jeg si at jeg er glad for at jeg er glad i å lage mat, og at vi som regel lager maten selv, selv om vi selvfølgelig tar snarveier innimellom. Selv om fisken er sprøytet full av fiskeavskjær og man ikke kan være sikker på at skinke faktisk er skinke, så vet man i hvert fall noenlunde hva man får i seg. Jeg vet hvor mye brokkoli jeg hadde i kasserollen, og at tomatsausen inneholder tomater. Ved å følge med på det som står i ingrediensoversikten og næringsinnholdlistene, prøver jeg også å finne de bedre (som ikke nødvendigvis bør være de dyreste) variantene av leverposteier, oster, pålegg og ferdigmiddager.

Når jeg tenker noen år tilbake, må jeg si at jeg lurer på hva jeg egentlig fikk i meg av næring, vitaminer og mineraler. Det var en periode jeg var veldig lite opptatt av mat, matlaging og hva det jeg spiste inneholdt. Mat var bare et middel for å slippe å være sulten, og jeg klarte meg med ganske lite også. På en god dag varmet jeg meg kanskje en Fjordland i mikroen. På en dårlig dag, besto middagen kanskje av "rett-i-koppen" eller av ingenting. Det er kanskje ikke så rart at energinivået og humøret ikke alltid var på topp (for i dag er jo humøret alltid upåklagelig, ikke sant, min kjære samboer?).

I morgen er det lørdag, og vi skal nok kose oss med noe godt på kvelden. Jeg lurer på hva vi skal lage i morgen. Jeg er i hvert fall ganske sikker på at det ikke blir "grandis", selv om artikkelen sier at det er en av de bedre frossenpizzaene.

Ha en fin mathelg.

KJENT MAT: Dette er ferdigmat som spises ofte av småbarnsfamilier. Noen er imidlertid sunnere enn andre.
http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article639574.ece
Bildet er tatt fra artikkelen "Guide til ferdigmat"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar