onsdag 8. september 2010

Barnemat og barn og mat

Som en del sikkert har fått med seg, er jeg opptatt av mat, og kanskje spesielt barnemat og barn og mat (for det er ikke nødvendigvis det samme). Jeg husker godt min første kokebok i "barnas beste"-serien. Oppskriftene var delt inn i vanskelighetsgrader, og jeg klarte å følge oppskriftene selv. En gang overrasket jeg mamma og pappa med selvbakt "lynbrød" og hjemmelagd is. Nå var de vel sikkert klar over hva jeg drev med, men jeg lagde maten helt selv, uten at de avslørte at de visste hva jeg drev med. Det var stas å lage mat, og det synes jeg jo fremdeles.

I dag er det altså lille Emilie jeg lager mat til (ja, og Kristian da, men han går vel neppe inn under kategorien "barn"). Jeg er glad for at jeg lager maten hennes fra bunnen av, og dermed vet hva hun får i seg (og ikke får i seg!), både når det gjelder middager og grøtmåltider. Nå i det siste har hun begynt å få smake fra vår egen "voksenmat" også, og vi har fremdeles til gode å finne en matrett hun ikke liker (ja, bortsett fra helt i startfasen altså, da hun var temmelig skeptisk til alt som hadde med fast føde å gjøre). Jeg tror det er en fordel at hun har smakt mat som smaker som vanlig mat, helt fra begynnelsen. En annen som har fokus på barnemat og barn og matlaging, er Margit Vea, damen bak DENNE bloggen, "Hjemmelaget barnemat". Det er blant annet hennes barnematoppskrifter- og kunnskap som har inspirert meg, da jeg begynte å lage mat til Emilie.

En annen ting jeg er "streng" på er sukker. Emilie spiser ikke is, sjokolade og kaker. Nå som det nærmer seg 1-årsbursdag, planlegger jeg derfor en barnevennlig feiring, også i matveien. Så mye god mat det finnes, trenger vi ikke søte kaker for å feire en 1-åring, som ikke har noen forventning om at man må ha kake i bursdag. Det blir rosa, det blir fest med familien og det blir masse godt å spise og drikke! Hurra!



Jeg husker godt min første kokebok. Den var i denne serien her.









Emilie midt i en haug med barnemat.









Ta dere en tur innom bloggen til Margit Vea også. Den er vel verdt et besøk. Nå gir hun ut en ny kokebok for barn. Noe for dine barn, kanskje? :) HER er bloggen hennes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar