mandag 16. august 2010

Voksen bursdag

I dag har det vært "min dag". Det å ha bursdag er ikke helt som det var da man var barn. Jeg pleide å glede meg i dagevis, og fikk nesten ikke sove når jeg la meg kvelden før selve dagen. Bursdagene startet med å ligge og lytte til mamma, pappa og storesøster som "romsterte" på kjøkkenet. Det var viktig å late som at man sov når de kom inn på rommet med frokost på sengen, gaver og bursdagssang.

Det var ingen sitrende spenning i morges, ingen mamma og pappa på kjøkkenet, eller frokost på sengen. Derimot var det ei forkjølet og febersyk gulljente, som vekket meg første gang kl halv seks. Da sovnet hun riktignok igjen, og lot meg ligge og slumre en time til, før hun bestemte seg for at dagen var i gang.

De flotte bursdagsgavene fra Kristian (ny mobiltelefon og mini-pc - som også var flink-mamma-gave) hadde jeg fått på forhånd. Min gave på sengen i dag var lille, tapre Emilie, som var strålende blid og kosete, til tross for feber og rennende nese og øyne. Jeg trenger ingen frokost på sengen når jeg våkner til 9,5 kg ren kjærlighet som legger de lubne armene sine rundt halsen min og gir meg en stor, god klem.

Resten av dagen gikk med til litt smårydding, en tur i banken for å åpne bankkonto til Emilie, og å svare på store mengder gratulasjoner på facebook og sms. Jeg hadde satt meg som mål å klare å svare alle hilsener (det er viktig å sette seg mål her i livet), og det tror jeg jammen meg at jeg har klart. Mamma og pappa kom innom med en nydelig bukett roser og en ny, flott støvsuger, så jeg slipper å knekke ryggen min hver gang jeg skal støvsuge. Min snille farmor kom også innom med gaver fra henne og farfar, og fra tanta mi. Jeg må innrømme at jeg fortsatt synes det er morsomt å få gaver.

Etter at verdens beste Emilie hadde tatt kvelden, begynte Kristian med fresing og brasing med bursdagsmiddagen min ute på kjøkkenet. Jeg er ganske sikker på at jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger han har lagd middag til meg, så dette er ganske uvant. Men jeg har klart å holde meg unna kjøkkenet, og nå gleder jeg meg til pepperbiff, brokkoli og bakte poteter med deilig kryddersmør.

I går ble det også litt bursdagsfeiring, da vi var på besøk hos svigerfar med familie. Lone hadde også hatt bursdag nettopp, så vi feiret med en flaske Chablis og massevis av god mat. Den var en veldig hyggelig dag. Emilie koste seg som vanlig masse med farfar, Lone og tante Siri.

I morgen er den store første studentdagen her. Sommerfuglene har begynt å våkne til liv i magen, og jeg er veldig spent på hvordan morgendagen og studenttilværelsen vil bli. Mest av alt er jeg spent på hvordan det blir å være borte fra Emilie hele dagen. Min lille lykke.

Alt i alt en veldig fin og rolig bursdag. Nå regner jeg med at Kristians gourmetmiddag setter prikken over i-en.




Ikke helt god blomsterpike, eller veldig glad bursdagsjente. :)









 Fine bursdagsroser fra mamma og pappa. :)







Jeg fikk stilige telysholdere fra tanta mi og mannen hennes. De pyntet opp på bordet sammen med rosene i kveld. (De var enda finere i virkeligheten enn på dette bildet.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar