lørdag 10. juli 2010

Sommer i ord og bilder

Selv om været har vært litt sånn "blanda drops", og den skikkelige sommervarmen ikke akkurat har overveldet noen av oss, har vi kost oss masse så langt i ferien.

Vi startet ferien med en tur til Sandefjord. Her hadde jeg min første hypnosetime, for å kurere min allerede mye omtalte vepse- og insektsskrekk. Vi tok ferja fra Sandefjord til Strømstad etterpå, og kjørte rett til mamma og pappas hytte på Løkholmen. Ferien var i gang.

Her venter vi på ferja i Sandefjord.

Ombord på ferja. Emilie sov så godt på pappas fang. :)

På Løkholmen har vi hygget oss med masse god grillmat og drikke i mer eller mindre edle dråper. Emilie har lekt og kost seg. På 9-månedersdagen klarte hun endelig å åle seg framover, og det er stor stas å endelig komme seg riktig vei. Hun er likevel fremdeles ikke helt fornøyd, for hun vil helst krype på knærne.

Dagen etter var vi i bursdagsselskap til Emilies tante Siri (Kristian sin lillesøster). Emilie storkoser seg i "selskapslivet", og vi hadde det veldig hyggelig. Jeg synes det er veldig koselig at hun koser seg sånn sammen med farfar, herlige Lone og den unge tanta si. Jeg tror nok hun kommer til å samle mange gode minner og opplevelser hos dem i vakre Svalerødkilen.

Herlige grillspyd på menyen

Banan er mumsegodt!

Ute i Strømstad og feirer at både storesøster og Thorebror har fått seg nye jobber

Oldemor og oldefar er på besøk. Her mater oldemor Emilie.
Veien til Emilies hjerte... :)

Fredagen i den andre ferieuka til Kristian pakket vi sakene våre og kjørte tilbake til rekkehuset. På kvelden var vi ute og spiste, og så på Jorda rundt på 80-tallet på Brygga kultursal sammen med venninna mi, Stine og mannen hennes, Atle. Emilie koste seg hos farfar, Lone og tante Siri helt til dagen etter. Jeg var veldig spent på hvordan det ville gå, ettersom de ikke har passet henne før. Men det gikk kjempefint. Hun koste seg, spiste mat og sov i senga si. Da jeg kom og hentet henne på lørdag formiddag, var hun strålende blid og satt på gulvet og lekte.

Etter at Emilie var hentet, vendte vi nesa mot Danmark, hvor det gikk lovord om ordentlig sommervarme. Vi møtte mamma og pappa på en campingplass utenfor København, hvor vi skulle bo i "hyttetelt" i noen dager. Mamma og pappa var på bobilferie i Danmark, og vi koste oss masse sammen med dem. Emilie ble veldig glad da hun så dem, og jublet og lo. I Danmark levde vi slaraffenlivets glade dager, og ble storstilt vartet opp av mamma og pappa. Vi badet, grillet, spiste røde (grisehale-)pølser, solte oss og hadde det kjempedeilig. Vi tok med oss Emilie på lekeplassen, og hun syntes det var veldig stas å huske og å være med pappa på den store hoppeputa.

Hundige Strand familiecamping

Kjempestas å huske!

Glade jenter på lekeplassen

Finnes det noe vakrere?

På hjemtur. Öresundbroen

Så bar det tilbake på Løkholmen igjen. Været var høstferie-ish, og vi holdt oss innendørs med bøker og Tour de France på TV. Vi kjøpte noen nye leker til Emilie i Danmark, og hun synes det er fint å sitte på gulvet og leke for seg selv.

Fredag var det endelig litt sommervær igjen, og det var duket for båttur med Emilies farfar. Det var Emilies første båttur, og jeg var veldig spent på om hun ville synes det var morsomt. Etter at hun forsto at det faktisk var mulig å smile og bevege seg med den klumpete redningsvesten på, var alt bare stormende jubel. Hun lo og smilte og koste seg masse. Turen gikk til Rossö (her måtte jeg inn og se hva du hadde skrevet på FB, Kay, for jeg husket ikke hva det het, altså), hvor vi spiste litt mat og hadde det hyggelig.

Takk for en deilig dag på sjøen, svigerfar.

En herlig dag på sjøen.

Emilie og farfar, kapteinen på "skuta".

Emilie ble søvnig av bølgingen og den friske luften. Og er man trøtt, så er man trøtt...

Fortsatt har vi en herlig uke igjen av ferien, og den skal nytes til det fulle. Jeg krysser det jeg har av fingre og tær for at sommervarmen nå har kommet for å bli, og ønsker alle sammen en fortsatt nydelig sommer.

______________________________________________

Og sist, men ikke minst: Her kan dere stemme på Lano-ungen vår hver eneste dag i hele juli! :)