torsdag 8. juli 2010

Oppdatert hypnoseinfo

Nå har jeg vært til to hypnosebehandlinger mot min insektsfobi, og det er vel på tide med en liten oppdatering. Den første gangen kjørte vi oss bort, og jeg kom for seint til timen. Var litt stresset og irritert, og trodde ikke at det skulle gå å få meg i hypnose i det hele tatt. Men jaggu gikk det likevel, gitt.

Men la oss starte med begynnelsen. Sandefjord Hypnoseterapi heter stedet jeg var til behandling. Hypnositøren der er visst veldig flink, og jeg ble faktisk anbefalt han av en annen som også driver med hypnose. Han har også laget denne nettsiden om fobier. Han brukte flere metoder den første timen, ikke bare hypnose. Tankefelt terapi (TFT) er en av dem. Dere kan lese om de forskjellige metodene inne på nettsidene hans.

Det var hypnosen jeg var mest spent på, og fremdeles har mest tro på. Jeg har litt mer vondt for å tro at ved å banke på bestemte punkter på meg selv mens jeg tenker på en veps, skal kurere meg for vepseskrekk. (TFT) Men jeg gjør "hjemmeleksen" min likevel, og tenker at kanskje det er kombinasjonen som gjør underverker. Dessuten har det jo virket for andre.

Hypnosen var egentlig veldig behagelig. Jeg var i hypnose i mer enn førti minutter begge gangene, men det føltes som ti. Jeg ble veldig avslappet, nesten som om jeg lå mykt og godt i en verden av bomull. Alt var litt langt borte, men likevel veldig nærme, hvis den beskrivelsen gir noen mening, og det gikk lett å følge det hypnositøren sa. Etter å ha vært i hypnose, er jeg faktisk ikke helt sikker på hva som er forskjellen på det og meditasjon. Det føltes veldig likt som jeg forestiller meg at det føles å meditere, og minnet slettes ikke noe om sånn man leser om i bøker og i Donald. Om ikke annet, så har jeg altså hatt to veldig behagelige "meditasjonstimer".

Jeg var nemlig ganske skuffet i perioden mellom den første og andre behandlingen, for jeg merket ingen forskjell i det hele tatt. De som kjenner meg mente at de merket forskjell på meg, og jeg bestemte meg derfor for å gi det en sjanse til. Behandling nummer to hadde jeg i går, og etterpå har det regnet og blåst så mye at det er ikke et flyvende vesen å se ute. Jeg har altså ikke fått testet effekten noe mer. Men det er en DIGER flue her inne, og jeg har ikke vært noe redd for at det kanskje kunne være en veps. Så jeg krysser fingra og venter spent på finvær så jeg kan få testet virkningen ordentlig.

Vi tar en test og ser om jeg klarer å legge ut bildet av den vepsen jeg forsøkte i blogginnlegget før første hypnosebehandling. Den gang ble jeg nødt til å slette det, for jeg fikk angst bare av å se på bildet. Dersom det kun blir stående et rødt kryss under her denne gangen også, betyr det at vepsebildet er fjernet, og vi kan nok konkludere med at effekten av hypnosen har vært så som så. Er dere spente? Det er jeg.



Dette er helt forferdelig. Jeg hater den. Men foreløpig tror jeg at den kan få stå.





_______________________________________________________________________


NB! Husk å stemme på Lanoungen 2010 HER

 

2 kommentarer:

  1. Gratulerer. Jeg synes dette virker lovende. Tror du kan venne deg til insekter nå etterhvert. Hvis du ser på bildet vil du kanskje se hvilken fantastisk skapning vepsen er.
    Kay

    SvarSlett
  2. Hehe - Nå må vi ikke overdrive her, Kay. Jeg tror jeg har langt igjen før jeg er i stand til å kalle vepsen for en fantastisk skapning. Men jeg tror kanskje at jeg har gått et lite skritt i riktig retning i hvert fall. :)

    SvarSlett