søndag 11. juli 2010

Så ble barnemat bare barnemat likevel

Det hele startet med at jeg syntes det var vanskelig å kjøpe babygrøt. Nestlé sine produkter bruker jeg ikke (det er egentlig en annen og lang historie, men de som er interessert, kan dere lese mer om "boikott Nestlé" ved å trykke her), og Hipp var den eneste grøten jeg fant hvor det ikke sto "melk" i ingrediensoversikten. (I følge informasjon som utdeles på helsestasjonene fra Helsedirektoratet, skal babyer helst ikke ha vanlig melk før de runder 10 mnd.) Utvalget av Hipp i butikkene var dårlig, og det ble kjedelig å gå innom to, tre butikker bare for å kjøpe grøt.

Når jeg i tillegg måtte halvveis ned i ingrediensoversikten på pakken før jeg fant navnet på noe jeg vet hva er, eller som har noe som helst med grøt å gjøre, følte jeg ikke lenger at jeg visste hva jeg ga ungen. HER er en innholdsfortegnelse på grøt fra Hipp sine egne hjemmesider.

Ettersom det også er mye billigere å lage maten selv, og jeg synes det er morsomt å lage mat, bestemte jeg meg for å begynne med det - også middager. Når man synes det er morsomt, går jobben nesten av seg selv. Dette er ikke kritikk av de som kjøper barnemat, altså. Jeg synes jo at mat er gøy, og for meg ble det mest riktig å gjøre det sånn.

Men tilvenningen gikk sakte. Det er ikke så mange ukene siden jeg skrev om at Emilie ikke ville spise maten jeg lagde til henne. (Innlegget ligger her) Den dagen hadde hun spist opp en middag for første gang, og jeg var spent på om det var starten på en "ny trend". Det skulle vise seg at det var nettopp det det var. Siden har hun spist alt jeg har lagd til henne, mens hun smatter og roper høyt "namammm". Både kylling, oksekjøtt, laks, torsk og svin går ned på høykant. Ris, pasta, poteter, grønnsaker av alle slag, friske urter og alle mulige gode smaker.

I dag var det tid for påfyll i fryseren igjen. Jeg har jeg lagd 3 større porsjoner som jeg har fryst ned i porsjonsposer. Nå har hun mat en god stund igjen, og alt jeg trenger å gjøre er å varme den opp når hun skal ha den. Jeg bruker ingen oppskrifter når jeg lager maten hennes, men bruker stort sett sunn fornuft, og bruker 1/3-regelen: 1/3 kjøtt eller fisk, 1/3 poteter, fullkornsris eller fullkornspasta og 1/3 grønnsaker.

Disse 3 rettene har jeg lagd i dag. Alle ingrediensene er ting vi ofte har i kjøleskap og fryser, til og med her på hytta:

Fiskegryte:
Kokt laks (kommer heretter til å byttes ut med ørret) eller hvit fisk, men da tilsetter jeg litt ekstra olivenolje eller annen olje, for å få nok fett
Gulrot
Purre
Dill
En liten "dæsj" sitron - for smakens skyld ;-)
Væske: kokevannet til grønnsakene

Oksegryte:
Kokt oksekjøtt
Fullkornsris
Brokkoli
Gulrot
Friske urter. I dag ble det basilikum. Helst ville jeg nok hatt kruspersille.
Væske: kokevannet til grønnsakene

Kylling i tomatsaus (Emilies favoritt):
Kokt kylling
Fullkornpasta
Tomatsaus av: tomat, paprika, litt løk for å venne henne gradvis til smaken, basilikum og oregano
Og den lille dæsjen sitronsaft
Litt vann som væske

Jeg moser fortsatt maten med stavmikser, men jeg lager den mye grovere nå enn jeg gjorde med de første porsjonene jeg lagde. Overgangen til grovere konsistens på maten så hun ikke ut til å merke noe til i det hele tatt.







Konsentrert Emilie prøver å få seg en liten prøvesmak :)













I tillegg spiser hun grovbrød, banan, revet eple og pære, sviskemos, avocado, jordbær, melon, fersk ananas og hjemmelagede grøter av havregryn og grovmel, tilsatt eple, banan eller sviskemos. Så nå begynner det å bli like morsomt å lage mat til gullungen som til faren hennes. Hvis hun fortsetter som dette, tror jeg ikke det blir noe problem å få i henne det hun trenger akkurat.

Matlaging er jo så gøy! Ofte sitter Emilie i stolen sin og ser på meg mens jeg lager mat, så kanskje hun også kommer til å kose seg med matlaging når hun blir større.

3 kommentarer:

  1. Så flink du er da. Det hjelper mye med at man liker å lage mat, selvfølgelig.:-)
    Lise G. Svendsen

    SvarSlett
  2. Takk, Lise. ja, det hjelper nok mye at jeg synes at det er morsomt, altså. Men det tar faktisk ikke så veldig mye tid, heller. Nå har vi nok mat i et par uker, tenker jeg, så det er lenge til neste gang jeg må lage noe. :)

    SvarSlett