onsdag 4. mai 2011

Barnevennlig guacamole


Mange barn liker visstnok avokado. Emilie har egentlig alltid vært litt skeptisk til avokado, og etter at hun ble "stor" har hun sluttet helt å spise det.

Her om dagen skulle vi spise taco, og jeg lagde guacamole til oss voksne. Når jeg først var i gang, lagde jeg en liten porsjon "barnevennlig" guacamole også, og det gikk ned på høykant. Egentlig inneholdt den akkurat det samme som vår, men uten hvitløk og med bare en "symbolsk" mengde chili. For å få den litt friskere finhakket jeg småtomat og hadde i også.

Lille lykkes guacamole 


1/4 avokado
En "dæsj" lime (evt. sitron)
Bittelitt ekstra finhakket rød chili
Litt finhakket minitomat
(Koriander hadde vi ikke i dag, men vanligvis bruker jeg litt koriander i den "voksne" guacamolen, så vil nok prøve det i lille Lykke sin også.)


Guacamole-tips: Jeg leste en gang et sted (nå har jeg glemt helt hvor jeg leste det) at det er lurt å la avocadosteinen ligge i guacamolen til du skal servere den. Sammen med sitron/limesaften hindrer den avocadoen i å bli så fort brun. Det funker faktisk. Guacamolen holder seg grønn og fin lenge i kjøleskapet.


Hun fikk smake på salsaen vår, og lyste opp da hun fikk smaken av den i munnen. Så kom "heten" i salsaen fram, og stakkaren grøsset. Neste gang får jeg lage en barnevennlig porsjon salsa også. Ungen elsker jo tomater, så det skulle jo egentlig bare mangle om hun ikke skulle få sin egen salsa.

Sunn og god avokado

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar