fredag 20. mai 2011

Emilies "sukkerfrie" muffins

125 g smør
1 ss honning
2 egg
2 dl melk
0,5 dl eplejuice, tropisk juice e.l. (evt. kan mer av melken erstattes med juice)
300 g hvetemel
(1 neve mandler, hakkes)
1 ts bakepulver
150 g blåbær
0,5-1 eple, avhengig av hvor store de er

Jeg smelter smør, og rører ut honningen i det varme smøret (dropp honningen til barn under 1 år, og ta heller litt mer juice i forhold til melk). Har i melk og juice i væsken. Så vender jeg blåbærene i litt av melet, slik at de er godt dekket, og blander resten av melet med bakepulver og evt. mandler, før jeg tilsetter væsken og rører godt. Visper så sammen eggene, og rører dem inn i røren. Til slutt vender jeg forsiktig inn bær og epler. Har røren i muffinsformer, og steker dem midt i ovnen i ca 20 minutter. Å blande eplene med litt kanel kan sikkert også være veldig godt. Det skal jeg prøve på neste gang.

Noen ganger bytter jeg ut litt av hvetemelet med litt grovere mel. Da blir det "hverdagsmuffins". Dette er en relativt stor oppskrift, og jeg de andre gangene jeg har bakt dem, har jeg halvert oppskriften. Muffinsene er dessuten fine å fryse, slik at man kan ta opp så mange man trenger når man trenger dem.

I den opprinnelige oppskriften står det både sukker eller sukkererstatning (f.eks. sukrin) og vaniljesukker, og ikke epler. Sukkeret har jeg erstattet med littegrann honning (husk at det kan ikke små barn under 1 år spise!) og eple for søtsmakens skyld. Juicen og blåbærene er også søte og gir en god smak.

For oss voksne som har "ødelagt" smaksløkene våre med alt for mye sukker, er nok ikke disse muffinsene så veldig søte, men de er faktisk gode likevel. Til en god og frisk fruktsalat gjør de seg nok veldig godt. Og Emilie elsker dem - og det er jo det viktigste. Ikke blir hun i dårlig humør av å spise dem heller, som hun f.eks. har blitt de få gangene hun har fått is, boller og annen "sukkertilsatt" mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar