mandag 23. mai 2011

Potetsalat

Det er så ofte jeg glemmer mine egne oppskrifter, at nå har jeg bestemt meg for å skrive noen av dem ned. Så slipper jeg å prøve meg fram på nytt hver eneste gang. Denne potetsalaten hadde jeg ikke lagd siden slutten på grillsesongen i fjor, og måtte derfor fram med originaloppskriften og forske meg fram til min egen da jeg skulle lage den her om dagen. Dette er ingen slankesalat, men fryktelig god likevel.

Dette er nok til en stor porsjon potetsalat:

8-10 poteter
1 dl lettrømme
1 dl melk (evt. med en liten dæsj matfløte?)
1 pk majones
Sitronsaft
Hakket purre (ca 1/2 purre)
1 grønt eple
Reddiker
1/4 løk
1 lite fedd hvitløk
2 ts sukker
Salt og pepper

Kok poteter, avkjøl og del i terninger. Bland sammen de flytende ingrediensene med sitron, sukker, salt og pepper. Ha i hakket purre, eple (skrelt og delt i terninger), reddiker i skiver, finhakket løk og hvitløk. Smak til med krydder og evt. mer sitronsaft.Vend inn potetene. 

Denne er kjempegod hvis den får stå i kjøleskapet en stund før servering, så smakene setter seg skikkelig. Kan gjerne pyntes med litt ekstra reddiker og litt grønt (f.eks. bladpersille) før servering, for å se litt friskere ut.

I mangel på vellykkede bilder av potetsalaten,
takker jeg google for dette potetbildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar